مهم‌ترین مشکلات مشارکت مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده چیست؟

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: در حال حاضر، مشکلاتی در زمینه مشارکت برخی از مالکان برای بازسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد.

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگویی پیرامون میزان سهمی که سازنده و مالک در ساخت و ساز بافت‌ فرسوده می‌برند، اظهار کرد: میزان مشارکت بین سازنده و مالک بستگی به شرایط منطقه و ارزش زمین دارد.

وی در این راستا افزود: در واقع در مناطقی که زمین‌های مرغوب‌تری وجود دارند، سهم مالک بیشتر خواهد بود و به طور کلی، در بافت‌های فرسوده، مشارکت بین مالک و سازنده معمولاً 50 تا 60 درصد به نفع مالک است، اما این نسبت می‌تواند بسته به شرایط منطقه و قیمت زمین تغییر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره تاخیر در صدور پروانه نوسازی و تکلیف مالکان نیز گفت: طبق قانون، پروانه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده باید حداکثر ظرف سه ماه صادر شود و در صورتی که این مدت زمان بیشتر از سه ماه شود، پیگیری‌های قانونی انجام خواهد شد.

آئینی ادامه داد: از این رو مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند و در صورتی که تأخیر زیادی پیش آید، اقداماتی برای رفع این مشکل صورت خواهد گرفت.

وی در این راستا تصریح کرد: بعنوان مثال در صورتی که زمان صدور مجوز سه ماه و یک روز شود به دنبال سازوکاری هستیم که سیستم به‌طور خودکار مجوز را صادر کند. علاوه بر این تمام انشعابات قبلی باید حفظ می‌شود و برقراری انشعابات جدید نیز با اولویت انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره به مشکلات مشارکت مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیز اظهار کرد: در حال حاضر، مشکلاتی در زمینه مشارکت برخی از مالکان وجود دارد، به خصوص در مناطقی که مالکان تمایلی به مشارکت ندارند. در این موارد، حتی با وجود اینکه برخی از پروژه‌ها در حال اجرا هستند، هنوز به طور کامل الزام قانونی برای مشارکت افراد در نوسازی محلات یا کوچه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: در واقع این مشکل در مقایسه با کشورهای دیگری مثل ترکیه یا کره جنوبی که قوانین مقتدری در زمینه مقاوم‌سازی دارند، در ایران حل نشده است و نیاز به اصلاحات بیشتر دارد.

آئینی تصریح کرد: بمنظور حل این مشکلات، نیاز به اجرای قوانین محکم‌تر و شفاف‌تر است که به سازندگان و مالکان انگیزه‌های لازم را بدهد و همچنین اقدامات رسانه‌ای برای آگاهی بخشی به مردم و ایجاد فشارهای قانونی به منظور حمایت از نوسازی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *