معرفی بیش از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی

وزارت راه و شهرسازی، بیش از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است.

وزارت راه و شهرسازی ۴۵۰ میلیون رکورد اطلاعاتی را در این سامانه مورد پالایش قرار داده که تاکنون اقامتگاه بیش از ۷۵ میلیون نفر مشخص شده ‌است و از سوی دیگر نزدیک به ۱۳ میلیون نفر که به طور عمده سرپرستان خانواده‌ها بودند به این سامانه مراجعه کردند و بیش از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است.

این در حالی است که با مراجعه مردم جهت استفاده این خدمات تقریباً مالکیت نیمی از خانه‌های کشور در این سامانه بة‌روز شده‌است.

براین اساس بیش از ۱۸۲ هزار واحد مسکونی خالی به بازار فروش و اجاره جهت سکونت مردم عرضه شده ‌است .

این سامانه همچنین در جهت شناسایی و تدقیق خانه‌های لوکس با سازمان امور مالیاتی همکاری لازم را مطابق قانون انجام داده است.

به‌منظور تسریع در تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان به این سامانه متصل شوند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و مردم نیز جهت به‌روزرسانی نشانی خود به سامانه ملی املاک و اسکان کشور مراجعه کنند.

گفتنی است، مجلس شورای اسلامی در تیرماه ۱۳۹۴، وزارت راه و شهرسازی را بر این امر مکلف کرد تا مطابق تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند. در سال ۱۳۹۸ فرایند راه‌اندازی سامانه املاک آغاز شد.

براین اساس و با توجه به اینکه تکمیل چنین سامانه‌ای نیاز به همکاری دستگاه‌های متعدد و همچنین همکاری مردم دارد، در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۰۵/۰۹/۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، تکالیف همه ذی‌نفعان تبیین شد؛ به‌گونه‌ای که برای تکمیل اطلاعات سامانه، مطابق با تجارب جهانی علاوه بر دریافت اطلاعات دستگاه‌ها، استفاده از خوداظهاری مردم نیز برای تایید، تصحیح و تکمیل اطلاعات لحاظ شد.

در واقع وجود چنین سامانه‌ای، برای حاکمیت امکان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تأمین مسکن مستأجران، توزیع بهینه منابع و تسهیلات دولتی نظیر تخصیص بهینه وام‌ها، ارائه مسکن به متقاضیان حائز شرایط، ساخت و عرضه مسکن مطابق با تقاضای حقیقی و کنترل رفتارهای سوداگری در بازار مسکن با اعمال سیاست‌های تنظیمی را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر علاوه بر موارد یاد شده می‌توان به مزایایی همچون انجام سرشماری‌های نفوس و مسکن به‌صورت برخط، ساماندهی اتباع رسمی و غیررسمی و تسهیل ارائه خدمات به مردم همچون خدمات بانکی، تعویض پلاک خودرو، ثبت‌نام مدارس و غیره بدون دریافت آدرس مجدد و کاغذبازی‌های رایج در سریع‌ترین زمان ممکن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *